Παραπληροφόρηση – Εκπαιδευτικό υλικό και κουίζ
Σήμερα, σχεδόν όλοι μπορούν να παράγουν πληροφορίες και να “δημιουργούν” περιεχόμενο, αλλά πώς κρίνουμε τι (και ποιος) είναι αξιόπιστο;
Παρουσίαση για αξιοποίηση στην τάξη(ΕΚΑΔ):
Υλικό μαθήματος για Παραπληροφόρηση ΕΚΑΔΕίδη Παραπληροφόρησης | ||
---|---|---|
Ακούσια | Εκούσια | Κακόβουλη |
Ψευδείς ή ανακριβείς πληροφορίες οι οποίες κοινοποιούνται χωρίς πρόθεση να βλάψουν ή να εξαπατήσουν. | Ψευδείς πληροφορίες μοιράζονται συνειδητά με σκοπό την εξαπάτηση. | Αληθινές πληροφορίες, συχνά ιδιωτικές και απόρρητες πληροφορίες, δημοσιεύονται με σκοπό την εξαπάτηση. |
Κίνητρα για τη | δημιουργία ψευδούς περιεχομένου |
---|---|
Οικονομικό Κέρδος | Οι δημιουργοί κερδίζουν χρήματα μέσω πολλών κλικ σε ιστοσελίδες ή την πώληση προϊόντων. |
Απόκτηση δεδομένων | Μέσω της αλληλεπίδρασης με τους χρήστες συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τα άτομα και τη συμπεριφορά τους, όπως οικονομικά στοιχεία, στοιχεία επικοινωνίας, άλλες πληροφορίες αναγνώρισης, κ.λ.π. |
Εξαπάτηση | Χρησιμοποιούνται σκόπιμα για να εξαπατήσουν τους ανθρώπους ώστε να προβούν σε πληρωμές ή να μοιραστούν προσωπικά δεδομένα. Αυτές οι απάτες συχνά περιλαμβάνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα που φαίνονται να προέρχονται από μια αξιόπιστη εταιρεία και ζητούν προσωπικά δεδομένα, αλλά στην πραγματικότητα οδηγούν σε ψεύτικους ιστότοπους που έχουν σχεδιαστεί για την υποκλοπή των δεδομένων. |
Προώθηση ιδεών/πεποιθήσεων | Το παραπλανητικό ή ψευδές περιεχόμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέθοδος για να επηρεάσει τις ιδέες και τις πεποιθήσεις ενός διαδικτυακού χρήστη. Αυτό θα μπορούσε να γίνει για να επηρεάσει τις θρησκευτικές ή πολιτικές απόψεις του χρήστη ή για να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη του σε κάποια θέματα ή πρόσωπα. |
Γνωρίζω τις διαφορετικές μορφές της παραπληροφόρησης; Ελέγχω τις γνώσεις μου!
Οι ψευδείς ειδήσεις είναι μία μορφή παραπληροφόρησης. Για να προστατευτώ , σκέφτομαι κριτικά απέναντι στις πληροφορίες και ειδικότερα, αναρωτιέμαι:
- Ο τίτλος είναι ουδέτερος; Μήπως είναι δόλωμα – clickbait; Μερικές φορές η τροποποίηση του τίτλου γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να κεντρίζει την περιέργεια του χρήστη να μπει μέσα στο άρθρο και να το διαβάσει (ckickbait).
- Ποιος είναι ο συγγραφέας; Αναφέρεται ο συγγραφέας; Είναι αληθινό πρόσωπο; Γράφει σε αξιόπιστες ιστοσελίδες;
- Ποια είναι η ημερομηνία του άρθρου; Πότε γράφηκε η είδηση; Είναι πρόσφατο το περιεχόμενο; Μερικές φορές εμφανίζεται ένα παλιό άρθρο με νέα ημερομηνία και ανανεωμένο τίτλο.
- Ποιος δημοσίευσε την είδηση; Ένα ειδησεογραφικό μέσο; Κάποιος μέσω των κοινωνικών δικτύων; Σε ποιο κοινό στοχεύει ο συγγραφέας;
- Ποιες είναι οι πηγές του άρθρου;Από που προέρχονται οι πληροφορίες; Από κάποιο άλλο ειδησεογραφικό μέσο, οργανισμό, συνέντευξη ή αναφορά;
- Είναι σωστοί οι σύνδεσμοι; Τα άρθρα παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους, οργανισμούς ή πληροφορίες. Είναι όμως αληθινοί; Αντιστοιχούν σε όσα υποστηρίζονται στο άρθρο;
- Ποιος είναι ο σκοπός του συγγραφέα; Που στοχεύει ο συγγραφέας; Μήπως πρόκειται για διαφήμιση; Αντιπροσωπεύει κάποια προσωπική άποψη; Μήπως είναι χιουμοριστική;
- Ποιες είναι οι προκαταλήψεις μου; Συχνά έχετε μια προτίμηση για κάποιον που λέει ή γράφει κάτι. Οι προσωπικές σας εμπειρίες ή οι εντυπωσιακές εικόνες μπορούν να σας επηρεάσουν.
- Με ποιο τρόπο παρουσιάζονται οι πληροφορίες; Κάποια προειδοποιητικά σημάδια είναι οι επεξεργασμένες εικόνες, τα ορθογραφικά λάθη, τα πολλά κεφαλαία γράμματα και τα θαυμαστικά.
- Γιατί το βλέπω αυτό; Στο διαδίκτυο συχνά θα βλέπεις άλλες ειδήσεις από αυτές που βλέπουν οι φίλοι σου καθώς η ροή σου σχετίζεται με τις διαδικτυακές αναζητήσεις σου, τους φίλους και τις προτιμήσεις σου.
Κουίζ: Αναγνωρίζω τις διαφορετικές μορφές της παραπληροφόρησης;
Αφήστε μια απάντηση