Με τους μαθητές της Ε? τάξης του 71ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών υλοποιήσαμε φέτος το πολιτιστικό πρόγραμμα “Κουκάκι, η γειτονιά μας!“. Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η γνωριμία των παιδιών με τη γειτονιά τους, τους δρόμους, τα τοπόσημα και την ιστορία της με βιωματικό τρόπο.

Αρχικά επέλεξα 8 τοπόσημα τα οποία θα επισκεπτόμασταν και οι μαθητές έγιναν μικροί ερευνητές / δημοσιογράφοι:

  • χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε το θέμα της
  • αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο και μελέτησαν υλικό που είχε αναρτηθεί  στην Ηλεκτρονική μας Τάξη
  • έγραψαν τις δικές τους ερωτήσεις
  • πραγματοποίησαν εκπαιδευτικές επισκέψεις και πήραν συνεντεύξεις (κρατώντας χειρόγραφες σημειώσεις και ταυτόχρονα ηχογραφώντας τις συζητήσεις)
  • τράξηξαν τις δικές τους φωτογραφίες
  • σάρωσαν έγγραφα και εικόνες
  • έγραψαν τα  άρθρα τους στο εργαστήριο Πληροφορικής

Το πρόγραμμα ξεκίνησε στα μέσα Ιανουαρίου. Είχα ήδη κανονίσει όλες οι επισκέψεις να πραγματοποιηθούν μέσα στο Φεβρουάριο (σε συνεννόηση με τους δασκάλους των τμημάτων).  Οι  ερωτήσεις εκτυπώθηκαν και κάθε ομάδα πήρε ένα ντοσιέ στο οποίο κατά τη διάρκεια της συνέντευξης κρατούσε σημειώσεις. Οι συνεντεύξεις ηχογραφούνταν και στο εργαστήριο ΤΠΕ αξιοποιήθηκαν για την πιστή μεταφορά των απαντήσεων. Παράλληλα σ΄ ένα κοινόχρηστο φάκελο είχαν τοποθετηθεί όλες οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στις επισκέψεις και οι μαθητές επέλεξαν ποιες θα αξιοποιούσαν στα άρθρα τους. Συνέλεξα τα άρθρα των παιδιών και τα μετέφερα στο ηλεκτρονικό περιοδικό μας.


Παράλληλα συζητήσαμε με τα παιδιά και αναρωτηθήκαμε πως ήταν το Κουκάκι στο παρελθόν. Έτσι προέκυψε μια άλλη πτυχή του προγράμματος: Συνεντεύξεις από παλιούς Κουκακιώτες. Τα παιδιά έγραψαν τις ερωτήσεις που θα ήθελαν να κάνουν. Μαζεύτηκε αρκετό υλικό αλλά πολλές ερωτήσεις επαναλαμβάνονταν ή αλληλοεπικαλύπτονταν. Με τον κ. Δημήτρη Κεσόγλου (δάσκαλο στο 71ο ΔΣ Αθηνών και μέλος ομάδας προφορικής ιστορίας) πραγματοποιήσαμε μια συνδιδασκαλία με το Ε1 και Ε2 και δημιουργήσαμε τον παρακάτω νοητικό χάρτη με τη συμμετοχή των παιδιών.

Ο Δημήτρης ανέλαβε να οργανώσει τις συλλεχθείσες ερωτήσεις και να διαμορφώσει ένα όσο πιο γίνεται πλήρες και σύντομο ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο εκτυπώθηκε και φωτοτυπήθηκε σε αρκετά αντίγραφα τα οποία ο Δημήτρης μοίρασε σε ανθρώπους που μένουν στο Κουκάκι επί σειρά πολλών ετών.

Στο εργαστήριο ΤΠΕ ομάδες μαθητών μετέφεραν τις απαντήσεις σε έγγραφα κειμένου, και οι συνεντεύξεις  αναρτήθηκαν στο περιοδικό μας.


Μια άλλη δραστηριότητα που προέκυψε ήταν η δημιουργία σταυρόλεξου με δρόμους του Κουκακίου. Στη σχολική βιβλιοθήκη υπήρχε το βιβλίο “Κουκάκι Φιλοπάππου Γαργαρέττα” των Μάρω Βουγιούκα ? Βασίλη Μεγαρίδη, Εκδόσεις Φιλιππότη, το οποίο εμπεριέχει ένα κατάλογο με τους δρόμους και τις ιστορίες που κρύβουν τα ονόματά τους.

Οι κατάλληλες σελίδες φωτοτυπήθηκαν και μοιράστηκαν σε ομάδες μαθητών. Τα παιδιά επέλεξαν τους δρόμους που ήθελαν να συμπεριλάβουν και έγραψαν τις ερωτήσεις τους. Στο εργαστήριο ΤΠΕ αξιοποιήσαμε το πρόγραμμα Eclipse Crossword και φτιάξαμε το σταυρόλεξό μας, το οποίο έχει συμπεριληφθεί στο περιοδικό μας.


Μία άλλη σειρά άρθρων προέκυψε από τα παιδιά που δεν συμμετείχαν στη δημιουργία του σταυρόλεξου. Μαθήτριες του Ε2 έγραψαν άρθρα για την ιστορία του Κουκακίου (άνθρωποι, πλατείες, αρχαιολογικά σημεία ενδιαφέροντος) αναζητώντας πληροφορίες στο Διαδίκτυο. Στα άρθρα αναφέρονται οι ιστοσελίδες απ? όπου αντλήθηκαν πληροφορίες.


Δύο συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν από τους μαθητές/μαθήτριες του ΣΤ1 που εκδήλωσαν έντονη επιθυμία συμμετοχής στο πρόγραμμα.


Οι μαθητές/μαθήτριες σε συνεργασία με την καθηγήτρια Εικαστικών κ. Κατερίνα Καλαντζίδου, ζωγράφισαν κεφαλίδες και εξώφυλλα για το περιοδικό μας.


Το πρόγραμμα δεν έχει εξαντληθεί. Υπάρχουν τόσοι παράγοντες και θέματα που δεν προλάβαμε να αναπτύξουμε. Αν όμως λάβουμε υπόψη ότι το μάθημα των ΤΠΕ φέτος είναι μονόωρο, λέω “Και πάλι καλά!”

Επισκεφτείτε το περιοδικό μας, κάνοντας κλικ εδώ.