Διαβάστε αποσπάσματα από τη συνέντευξη που παραχώρησε ο καθηγητής Γεώργιος Χρούσος, πρόεδρος του Τμήματος Παιδιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Στην συνέντευξη ο γνωστός καθηγητής  κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους γονείς όσον αφορά την χρήση μέσων κοινωνικών δικτύωσης από παιδιά και εφήβους και υπογραμμίζει  τις βαθιές επιπτώσεις στην κοινωνική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών που ήδη έχουν παρατηρηθεί. Ο καθηγητής ήταν από τους πρώτους που δημοσίως είχε προτείνει την απαγόρευση των smartphones στα σχολεία και την απαγόρευση των social media στα παιδιά μέχρι 16 ετών.

Σημειώνει ότι τα παιδιά –πλέον– κοινωνικοποιούνται μέσω του διαδικτύου (και όχι του παιχνιδιού με τη διά ζώσης επαφή) και αυτό φαίνεται ότι επηρεάζει τον τρόπο που αναπτύσσεται ο εγκέφαλός τους. Ο δρ Χρούσος αναφέρει ότι οι Αμερικανοί, έχοντας παρατηρήσει αυτήν την εξέλιξη, κάνουν λόγο για «ανακαλωδίωση (rewiring)» του εγκεφάλου των παιδιών.

Ως εκ τούτου, υπογραμμίζει τη σημασία της ηλικιακής ωριμότητας για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: «Τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν λογαριασμούς στα social media μέχρι την ηλικία των 16 ετών. Μετά τα 16, φαίνεται ότι ο εγκέφαλος έχει αναπτυχθεί αρκετά ώστε να μην υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις».

Συμβουλεύει τους γονείς να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους στη σωστή χρήση του διαδικτύου: «Τα μικρά παιδιά, κάτω των έξι ετών, πρέπει να έχουν ελάχιστη πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αν χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουν, αυτό πρέπει να είναι για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Το smartphone μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο αν χρησιμοποιείται σωστά, για μάθηση ή επικοινωνία σε περίπτωση ανάγκης».

Ερωτηθείς για το τι θα μπορούσαν να κάνουν άμεσα οι γονείς, είπε ότι «θα πρέπει να επιβληθούν στα παιδιά». «Να τους πουν ξεκάθαρα ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα», συμπλήρωσε.

Αναφέρθηκε, επίσης, στις κοινωνικές και ακαδημαϊκές επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των social media: «Η συνεχής έκθεση σε αυτά μειώνει τον δείκτη ευφυΐας των παιδιών, όπως και την ικανότητά τους να αλληλεπιδρούν θετικά με άλλους ανθρώπους. Παρατηρούμε καθυστερήσεις στην κοινωνική ωρίμανση και πτώση στις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις».

Καταλήγοντας, επισημαίνει την ανάγκη χρήσης του κινητού τηλεφώνου για έκτακτες περιπτώσεις ή λόγους εκμάθησης, αλλά «αν το χρησιμοποιήσουν για να βλέπουν συνέχεια TikTok και τέτοιου είδους εκπομπές, αυτό θα τους “βράσει” τον εγκέφαλο». «Πρέπει να διαχωρίσουμε το καλό από το κακό. Ναι στο διαδίκτυο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αλλά όχι στα social media και στις υπερβολές».

Επεσήμανε, επίσης, την ανάγκη για αυστηρά νομοθετικά μέτρα: «Πρέπει να υπάρχει επίσημη ταυτοποίηση για τη δημιουργία λογαριασμών στα social media, όπως γίνεται στις τράπεζες. Και πρέπει να απαγορεύεται σε ανήλικους κάτω των 16 ετών να αποκτούν λογαριασμούς».


Για να διαβάσετε το πλήρες άρθρο κάντε κλικ στον σύνδεσμο: «Γιατί τα παιδιά μέχρι 16 ετών δεν πρέπει να έχουν λογαριασμούς στα social media»